Svar: Grød og modermælk
12. januar 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Umas far
Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Nej - I skal ikke starte med grød endnu :)
Introduktionen af skemad bør tidligst ske fra barnet er 4 måneder (17 uger) og senest ved 6 måneder (26 uger).
Børn som ammes fuldt vil ofte kunne vente lidt med introduktionen af skemad, og det anbefales, at tidspunktet for start med skemad sker så tæt på de 6 måneder som muligt - dog naturligt afhængigt af barnets trivsel, sult og parathed.
Børn som tilbydes flaske, kan godt have behov for skemad tidligere, dog tidligst 4 måneder, og de har ikke samme sundhedsmæssige fordele af at udskyde introduktionen af anden mad...
Jo tættere på de 6 måneder man starter, jo hurtigere skal man gå frem med forskellige smagsprøver og måltider. Jo yngre barnet er, når man starter, jo længere vil overgangsperioden naturligt være :)
Lige nu trives jeres datter med mors mælk, og der er ingen grund til at begynde med skemad. Men I skal lægge mærke til hendes signaler. Det kan f.eks. være et signal, at hun begynder at melde sig hyppigere ved brystet, - jo hyppigere hun spiser, jo mere mælk produceres der. I begyndelsen vil det ofte være godt netop at øge hendes mælkeindtag ved at lægge hende hyppigere til, men på et tidspunkt vil dette sandsynligvis ikke være nok. Hun vil måske begynde at sove kortere søvnstræk, vågne hyppigere om natten osv. og det kan godt være tegn på, at hun begynder at have behov for lidt fastere føde.
Derudover er det, som du også er inde på, vigtigt at hun kan holde hovedet selv. Hun behøver ikke selv kunne sidde oprejst i en stol, men hun skal kunne sidde hos jer, holde hovedet, og dreje hovedet bevidst efter en ske. Hun skal også åbne munden bevidst, når I giver hende f.eks. d-dråber på en ske.
Mange børn begynder også at savle mere, når de er parate til skemad. Det er tegn på, at der sker nogle enzymændringer i spyttet, som sætter dem i stand til at nedbryde den fastere føde.
Og så er det også vigtigt, at hendes mave fungerer...
Hun skal også virke mentalt parat - det vil sige, at hun skal virke interesseret. Følge jeres mad og drikke med øjnene, evt. forsøge at række ud efter jeres mad, når I sidder med hende på skødet imens I selv spiser, smaske og give udtryk for, at hun synes, at det I spiser og drikker virker spændende :)
Når det bliver tid til at starte med skemaden, så vil jeg anbefale, at I starter op med smagsprøver på en grød, og hvis mor har mulighed for at malke ud, så kan det i starten være en god idé at komme lidt udmalket modermælk i grøden, så smagen og sammensætningen ikke er alt for forskellig fra det hun kender. Jeg anbefaler, at I starter om dagen f.eks. til frokost, og så skal hun ammes efterfølgende, så hun får mælk i maven, der kan nedbryde den lidt fastere føde, og så hun stadig føler sig tryg ved situationen, og derefter kan hun så puttes til en middagslur.
Det er godt at starte med lidt milde grødtyper som majsgrød, risgrød, boghvedegrød, hirsegrød - hun må dog ikke få risgrød dagligt på grund af arsenindholdet i ris. Ris og majs giver dog en mild og cremet konsistens, fordi det laves på mel, hvor hirse og boghvede f.eks. ofte laves på flager, så det giver grøden en lidt mere "fnugget" konsistens. Det er godt at variere hen af vejen, så hun får variation af næringstoffer men også så hun gradvist vænnes til at spise mad, som får mere og mere bid og stille og roligt derfor også vil kunne spise f.eks. havregrød. Hen af vejen kan hun også tilbydes lidt frugtmos som topping på en grød, men i starten er det fint med ren grød - der vil være masser af ny smag og konsistens at forholde sig til for hende også i en ren grød.
I skal ikke give mere end et par skefulde i starten. Det er kun smagsprøver, og hun behøver ikke spise mere end 3-4 skefulde, og så kan I langsomt øge hendes indtag over nogle dage, så hun spiser ca. ½ dl. Selvom hun virker til at kunne spise mere, kan det være en god idé at holde lidt igen, så hun ikke får ondt i maven.
Når hun kan spise måske ¾ dl af gangen, og det går rigtig godt og maven fungerer, så kan I begynde at tilbyde hende grøntsagsmos om aftenen. Så hun får grød til frokost og mos til aften og på den måde udvider indtaget af fødevarer. I kan i princippet også vælge at starte med grøntsagsmos, hvis I skønner, at det vil fungere bedre - det kan f.eks. være lidt kartoffelmos og mos af gulerod, blomkål, broccoli. Igen dog en god idé at starte op til frokost og ikke om aftenen :)
Der skal tilsættes fedtstof og mælk (udmalket modermælk eller modermælkserstatning) til alt hjemmelavet grød og mos. Det anbefales, at I varierer mellem forskellige typer fedtstof, så hun ikke kun får f.eks. smør, men også får forskellige blandingsprodukter og vegetabilske fedtstoffer.
I kan også vælge at købe færdiglavet grød eller mos på glas. Grød skal ofte blandes med kogt vand eller mme - det fremgår af pakken. Mos fra glas kan lunes og gives som det er. Der skal ikke tilsættes fedtstof til de færdige produkter.
De første par måneder, vil skemaden komme ud over hendes vanlige indtag af mælk. Hun skal altså ammes lige så meget, som hun plejer at blive og en dagsplan kan f.eks. se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Får ofte brystet igen, når dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover dagens 3. lur
Aften: tilbydes lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer. Indtil da ammes hun efter behov om aftenen.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Drømmeamning
Nat: Ammes og sover videre
Jeg håber, at dette hjælper jer lidt videre og giver lidt ro med på vejen :)
Jeg vil også anbefale min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides I gennem det hele fra 4-18 måneder. Der er opskrifter, dagsplaner og introduktion måned for måned det første år. Der er også et fødevareleksikon, hvor I kan slå op, hvis I bliver i tvivl om hvad hun må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udgave, 1. oplag 2018). Jeg følger Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsens retningslinjer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske